De pijlers van de school
Op school werken er vier actieteams heel gericht aan de inhoud en uitvoering van ons onderwijs binnen een pijler. We beschrijven hieronder onze ambities per pijler.
Pijler 1: Thematisch leren
Leerlingen leren bij ons op school in plaats van vakgericht steeds meer vanuit een geïntegreerd aanbod. Als je bij ons de school binnenwandelt zijn het leerproces en de brede thema’s zichtbaar. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en verwondering van kinderen. Wij willen graag lesgeven en leren op een manier waarbij de betrokkenheid en motivatie van leerlingen groot is. Wij willen dit graag tot uiting laten komen in prikkelend, creatief en thematisch onderwijs. Dit kan zowel binnen in de lokalen, op de leerpleinen, als buiten op het plein of in het park, in de klaslokalen, de gemeenschappelijke ruimtes, het atelier of de kookstudio. De thematische leeromgeving draagt bij aan het leerplezier, de betrokkenheid en aan de ontwikkeling van onze leerlingen. We leren hen de wereld ontdekken.
Pijler 2: Leren denken en leren leren
Leerlingen bij ons op school leren niet alleen theoretische kennis. We stimuleren ook andere belangrijke vaardigheden, zodat kinderen zelfstandig de wereld in kunnen trekken. We geven daarom gerichte aandacht aan leercompetenties van kinderen en executieve vaardigheden van kinderen. Leren leren, feedback geven, feedback ontvangen, leren plannen, passende leerdoelen en leerplannen opstellen. Op deze manier geven wij kinderen vaardigheden waardoor zij zelf directe impact hebben op hun leerproces en ontwikkeling.
Pijler 3: Ontwikkeling stimuleren
We zien op onze school dat alle leerlingen groeien en zien daardoor een stijgende lijn in de opbrengsten. De basisvaardigheden zijn op orde, we ondersteunen daar waar nodig en stimuleren leerlingen bij een achterstand of bij een voorsprong op een passende manier (zie het schoolondersteuningsplan). Er zijn heldere doorgaande lijnen en er is een schoolbrede samenhang zichtbaar tijdens de lessen (EDI, kwaliteitskaarten, leren leren, samenwerken). We halen het beste uit de kinderen door vol in te zetten op verwondering, vertrouwen en groei.
Pijler 4: Kind en zijn omgeving
Het is bij ons op school vanzelfsprekend dat kinderen zich veilig voelen, zichzelf mogen zijn, dat zij kunnen samenwerken en betrokken zijn bij elkaar. Wij vinden dat in school belangrijk en ook daarbuiten. Sociaal emotioneel leren gebeurt intentioneel, planmatig en eenduidig; we spreken allemaal de taal van Vreedzaam in de school. We werken veel samen met ouders en andere belangrijke partners vanuit de omgeving voor het het gezond opgroeien van onze leerlingen in deze wereld en de wereld van de toekomst. Binnen deze pijler wordt onder andere het sociaal veiligheidsplan van school verder aangepast. We werken binnen deze pijler de aankomende vier jaar aan het verder vormgeven van ons burgerschapsonderwijs, in nauwe afstemming met pijler 1 Thematisch leren.